Referat Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami

Referat Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami podlega bezpośrednio Sekretarzowi Gminy.

Referat prowadzi sprawy z zakresu prawa geodezyjnego i kartograficznego, gospodarki nieruchomościami oraz kodeksu cywilnego, a w szczególności:

  1. przygotowywanie projektów uchwał w zakresie prowadzonych przez Referat spraw;
  2. prowadzenie postępowań administracyjnych w przedmiocie podziału nieruchomości oraz scalenia i podziału nieruchomości;
  3. ustalanie opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału nieruchomości, scalenia i podziału;
  4. prowadzenie we współpracy z Wydziałem Inwestycji spraw związanych z ustaleniem opłaty adiacenckiej każdorazowo po urządzeniu lub modernizacji drogi albo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej;
  5. prowadzenie postępowań oraz negocjacji w sprawach odszkodowań za działki przejęte przy podziałach lub na podstawie decyzji ZRID na rzecz Gminy pod drogi publiczne;
  6. sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste gruntów w drodze przetargowej i bezprzetargowej, sprzedaż budynków i innych urządzeń oraz wolnych lokali i garaży w drodze przetargu oraz sprzedaż domów jednorodzinnych i lokali mieszkalnych w domach wielomieszkaniowych na rzecz najemców;
  7. prowadzenie spraw związanych z użytkowaniem wieczystym gruntów gminnych przez osoby fizyczne, prawne i spółdzielnie oraz aktualizacja opłat rocznych;
  8. prowadzenie spraw związanych z użytkowaniem wieczystym Gminy;
  9. przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
  10. realizowanie zadań związanych z dzierżawą, najmem i użyczeniem gruntów gminnych niestanowiących dróg gminnych;
  11. prowadzenie spraw związanych z nabywaniem na rzecz Gminy gruntów w drodze odpłatnego nabycia, przekazania lub darowizny;
  12. wykonywanie prawa pierwokupów nieruchomości;
  13. prowadzenie spraw związanych ze służebnością przesyłu;
  14. ustalanie granic gruntów pod skoncentrowane budownictwo mieszkaniowe;
  15. prowadzenie postępowań o rozgraniczenie nieruchomości;
  16. komunalizacja mienia Skarbu Państwa na rzecz Gminy;
  17. tworzenie zasobu gruntów gminnych i nadzór nad jego gospodarowaniem;
  18. przekazywanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd na rzecz jednostek komunalnych nie posiadających osobowości prawnej oraz aktualizacja opłat rocznych z tego tytułu;
  19. realizacja roszczeń wynikających z zabudowania gruntów stanowiących własność Gminy;
  20. sprawy dot. wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Gminy oraz zwrotów nieruchomości gminnych;
  21. współpraca z Zespołem Prawnym;
  22. prowadzenie spraw dotyczących numeracji porządkowej nieruchomości oraz nazewnictwa ulic i placów z urzędu lub na wniosek stron;
  23. przygotowywanie wniosków do wojewody o stwierdzenie nabycia przez Gminę z mocy art. 73 prawa własności nieruchomości zajętych pod drogi publiczne oraz prowadzenie spraw dot. wypłaty odszkodowań właścicielom w/w nieruchomości;
  24. przygotowywanie i występowanie w ramach prowadzonych przez Referat spraw do sądu wieczystoksięgowego o zakładanie ksiąg wieczystych i dokonywanie wpisów w tych księgach;
  25. uczestniczenie w terenowym wyznaczaniu punktów granicznych i ustalaniu przebiegu granic gruntów gminnych;
  26. współpraca z innymi urzędami, jednostkami wykonawstwa geodezyjnego, architektoniczno-budowlanego, notariuszami i biegłymi rzeczoznawcami w zakresie geodezji, budownictwa i szacowania nieruchomości.