Referat Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Referat Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami podlega bezpośrednio Sekretarzowi Gminy.
Referat prowadzi sprawy z zakresu prawa geodezyjnego i kartograficznego, gospodarki nieruchomościami oraz kodeksu cywilnego, a w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał w zakresie prowadzonych przez Referat spraw;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w przedmiocie podziału nieruchomości oraz scalenia i podziału nieruchomości;
- ustalanie opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału nieruchomości, scalenia i podziału;
- prowadzenie we współpracy z Wydziałem Inwestycji spraw związanych z ustaleniem opłaty adiacenckiej każdorazowo po urządzeniu lub modernizacji drogi albo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej;
- prowadzenie postępowań oraz negocjacji w sprawach odszkodowań za działki przejęte przy podziałach lub na podstawie decyzji ZRID na rzecz Gminy pod drogi publiczne;
- sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste gruntów w drodze przetargowej i bezprzetargowej, sprzedaż budynków i innych urządzeń oraz wolnych lokali i garaży w drodze przetargu oraz sprzedaż domów jednorodzinnych i lokali mieszkalnych w domach wielomieszkaniowych na rzecz najemców;
- prowadzenie spraw związanych z użytkowaniem wieczystym gruntów gminnych przez osoby fizyczne, prawne i spółdzielnie oraz aktualizacja opłat rocznych;
- prowadzenie spraw związanych z użytkowaniem wieczystym Gminy;
- przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
- realizowanie zadań związanych z dzierżawą, najmem i użyczeniem gruntów gminnych niestanowiących dróg gminnych;
- prowadzenie spraw związanych z nabywaniem na rzecz Gminy gruntów w drodze odpłatnego nabycia, przekazania lub darowizny;
- wykonywanie prawa pierwokupów nieruchomości;
- prowadzenie spraw związanych ze służebnością przesyłu;
- ustalanie granic gruntów pod skoncentrowane budownictwo mieszkaniowe;
- prowadzenie postępowań o rozgraniczenie nieruchomości;
- komunalizacja mienia Skarbu Państwa na rzecz Gminy;
- tworzenie zasobu gruntów gminnych i nadzór nad jego gospodarowaniem;
- przekazywanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd na rzecz jednostek komunalnych nie posiadających osobowości prawnej oraz aktualizacja opłat rocznych z tego tytułu;
- realizacja roszczeń wynikających z zabudowania gruntów stanowiących własność Gminy;
- sprawy dot. wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Gminy oraz zwrotów nieruchomości gminnych;
- współpraca z Zespołem Prawnym;
- prowadzenie spraw dotyczących numeracji porządkowej nieruchomości oraz nazewnictwa ulic i placów z urzędu lub na wniosek stron;
- przygotowywanie wniosków do wojewody o stwierdzenie nabycia przez Gminę z mocy art. 73 prawa własności nieruchomości zajętych pod drogi publiczne oraz prowadzenie spraw dot. wypłaty odszkodowań właścicielom w/w nieruchomości;
- przygotowywanie i występowanie w ramach prowadzonych przez Referat spraw do sądu wieczystoksięgowego o zakładanie ksiąg wieczystych i dokonywanie wpisów w tych księgach;
- uczestniczenie w terenowym wyznaczaniu punktów granicznych i ustalaniu przebiegu granic gruntów gminnych;
- współpraca z innymi urzędami, jednostkami wykonawstwa geodezyjnego, architektoniczno-budowlanego, notariuszami i biegłymi rzeczoznawcami w zakresie geodezji, budownictwa i szacowania nieruchomości.